Skrivet av: pkollberg | 26 januari 2011

Should I stay or should I go?

Nyss hemkommen från en tripp till Kapstaden och Västra Kapprovinsen med min och systerns familjer väntade ett annat sjukhus än det jag lämnade 12 dagar tidigare. Den 12:e januari godkände Botswanas högsta domstol en ansökan om managed sequestration för Bokamoso private hospital. Jag är inte helt klar över vad det innebär, men det innebär ett slags skydd för sjukhuset mot att begäras i konkurs, samtidigt som man är satt under en extern förvaltare, i detta fall en advokat från ett konsultföretag.
Ca en tredjedel av alla anställda avskedades med omedelbar verkan i fredags. Alla kontrakt har upphört att gälla och för närvarande har ingen någon formell anställning. Alla förmåner är indragna i de nya kontrakt som delats ut. Uppsägningstiden blir en vecka. Vid ett möte idag fick vi veta att man nu har som enda målsättning att få en försäljning till stånd så fort som möjligt. Intressenter lär finnas.
Vår kirurgklinik består nu av en enda allmänkirurg, en ortoped, en ögonläkare och jag själv. Rimligtvis innebär det att jourverksamheten därmed är nerlagd. För egen del drar jag slutsatsen att all stor och mellanstor kirurgi måste upphöra. Komplikationer till kirurgi kan inträffa senare än en vecka efter operationen, och urologer som kan hantera komplikationer växer inte på träd i denna del av världen. Och småoperationer finns det andra som kan göra i detta land. Till det behövs ingen importurolog från andra sidan jordklotet.


Svar

  1. Ajdå. Har ni köpt biljetter för april? Har ni betalt terminsavgifterna?

  2. Sicket mög! Men om du tittar in på Facebook finns ebjudande om jobb för hemvändare.

  3. Hej Anna och Petter med fam!
    Petter det låter som du har en tuff uppgift. Om ni behöver ta er hem tidigare och du behöver jobb så kan jag berätta att Kristianstad behöver urologer…..men ta vara på er och en stor kram till er alla! Hälsningar Ulrika m fam


Lämna en kommentar

Kategorier